Ve svých 26 letech se rozhodl pro novou náplň života. Vzdělávání dětí. Otevřel totiž 2+2 školu matematiky v Českých Budějovicích. Řeč je o mladém a stále usměvavém muži, Milanovi Šťastném, který provozuje již tři vlastní výuková centra a s pomocí zkušených lektorů úspěšně vzdělává desítky dětí a studentů. V dnešním rozhovoru Milan Šťastný prozradí, co stojí za úspěšným receptem výuky, která dětí baví, i to, jak je obtížné vybudovat síť doučovacích škol.
Věnujete se mimoškolnímu vzdělávání dětí a žáků od 3 let. Jak je práce s dětmi obtížná?
Práce s lidmi celkově je vždy trochu složitější, obzvlášť s dětmi. Ale cítím, že u nás je to trochu jiné. Hlavní důvod je ten, že děti a studenti k nám chodí dobrovolně. Protože si uvědomují, že mají s určitou látkou problém a my jsme ti, kteří se jim snaží pomoci. Velkou zásluhu na tom, že k nám děti chodí rády, mají především lektoři. Oni jsou ti, kteří jsou v dennodenním kontaktu s dětmi a především díky nim je škola matematiky úspěšná a vyhledávaná novými zájemci.
Které předměty činí dětem největší obtíže?
Jednoznačně matematika, z toho pramení i samotný název 2+2 škola matematiky. I když nabízíme doučování i jiných předmětů, tak z 80 % chodí studenti na doučování matematiky. Důvod je jednouchý, matematiku se prostě nejde naučit, musíte jí pochopit a procvičovat.
Jaký jste měl v dětství vztah k matematice?
Nikdy jsem s ní neměl větší problémy, bavila mě. Na základní škole jsem měl z matematiky jedničky, na střední škole dvojky, nejhůře trojky.
Jste majitelem tří poboček 2+2 školy matematiky v Českých Budějovicích, Táboře a Plzni. Jak jste se k otevření první pobočky dostal?
Dalo by se říct, že náhodou. Narazil jsem na 2+2 školu matematiky poprvé na internetu. Ten koncept mě velmi zaujal. Bylo to něco nového a jedinečného. O školu matematiky jsem se začal více zajímat a po pár týdnech přemýšlení jsem se rozhodl otevřít pobočku v Českých Budějovicích. Poté následovalo otevření doučování matematiky v Táboře a nově od září 2016 byla otevřena 2+2 škola matematiky v Plzni. Zároveň jsem pomáhal kolegovi při otevření pobočky v Písku, která je nejnovější školou v ČR. Otevřena byla teprve nedávno, v říjnu letošního roku.
Co vás motivovalo k otevření pobočky 2+2 školy matematiky?
Podnikal jsem od roku 2009 v oboru financí a už jsem asi na sobě cítil, že potřebuji změnu. Na středních školách jsem pořádal kurzy finanční gramotnosti a tak mi vzdělávání mladých lidí nebylo cizí.
Ale ta prvotní a nejvyšší motivace byla a stále je, vybudovat vzdělávací centra v různých městech po České republice a pomáhat dětem i studentům s předměty, které je ve škole trápí. A tím jim usnadnit cestu na střední školy nebo úspěšně zvládnout maturitní zkoušky.
Jak bylo složité otevřít první pobočku? A jaké nástrahy jste musel překonat?
Vzhledem k tomu, že 2+2 škola matematiky je franchisa, tak mi s otevřením první pobočky velmi pomohla kolegyně z Ostravy, která je Master Franchisant pro Českou republiku. Samozřejmě to bylo náročné především časově. Na přípravu pobočky a kompletní dokončení jsem měl pouze jeden měsíc. Nástrah byla spousta, ale když člověk chce, vše se dá zvládnout.
V čem je mimoškolní výuka specifická a výhodná?
Specifická je především v přístupu, a to jak studentů, tak i lektorů.
Jak jsem již zmínil, studenti chodí na výuku převážně proto, že sami chtějí. A právě dobrovolný zájem vytváří největší rozdíl mezi výuku v klasické škole a u nás. Pokud dítě chce, je s ním práce jednodušší.
Druhou odlišnosti je přístup lektorů. Vždy se snažím vybírat lektory nejen podle odbornosti, ale také zohledňuji lidskou stránku. Pokud je lektor usměvavý, přátelský a komunikativní, děti se s takovým lektorem budou učit mnohem raději než s „bručounem“, který si přišel odsedět hodinu a už se těší, až bude doma.
Kromě doučování matematiky se věnujete také přípravě studentů na maturity a přijímací zkoušky. Co je pro studenty klíčové? Perfektní nácvik modelových příkladů nebo důsledné pochopení vzájemných zákonitostí a principů výpočtů?
Přijímací zkoušky na střední školy nebo víceletá gymnázia jsou letos první rok povinné podle CERMATu. Příklady používané v těchto testech jsou specifické svým pojetím, kladou velký důraz na logické myšlení. V přípravě na přijímací zkoušky proto často používáme tyto vzorové testy. Studenti zkouší testy nanečisto a počítají typologicky podobné úlohy, aby si zažily příklady, které se poté v testech objeví.
Státní maturitní zkouška je pro spoustu středoškoláků velkým strašákem. Stačí se podívat na statistiku úspěšnosti, které je velmi špatná. V případě maturantů lektoři kladou velký důraz na pochopení a naučení se správných postupů, vytipování příkladů, kde si bude maturant jistý, a na kterých nabere body. A pak především počítat, počítat a počítat.
Ve výuce aplikujete také úspěšnou metodu profesora Hejného. Kde ji využíváte?
Metoda výuky podle profesora Hejného je využívána nejvíce ve výuce předškolních dětí a dětí do věku přibližně jedenácti let. Výuka formou her a zábavy je pro děti nejúčinnější a dětmi také nejlépe přijímána.
Mám velkou radost za nedávno navázanou spolupráci s paní učitelkou z Tábora, která touto metodou vyučuje již 6 let. Táborské děti se tak mohou těšit na skvělou výuku od zkušeného lektora.
Výuka z velké části stojí a padá na lektorech. Kdo učí u vás a podle čeho lektory vybíráte?
Přesně tak, celý systém je postavený na práci lektorů s dětmi, bez nich by výuka nemohla probíhat. V mých školách učí jak studenti vysokých škol, tak aprobovaní učitelé a lidé, kteří mají matematiku nebo jiné předměty jako koníček a mají chuť předat zkušenosti dál.
Lektory vybírám podle dvou faktorů, kterými jsou odbornost a lidská stránka. Samozřejmě koukám na odbornost lektora, zkušenosti s výukou, aprobace, ale z velké části vybírám lektory i podle lidské stránky, která hraje v mimoškolní výuce obrovskou roli. Pokud si dítě s lektorem nesedne, ani tři vysokoškolské tituly to nezachrání, výuka nebude tak efektivní.
Úspěšně provozujete 2+2 školy matematiky v Českých Budějovicích, Táboře a v Plzni. K tomu jste supervizorem pobočky v Písku. Jaké máte vize do budoucna? Plánujete rozšiřování poboček nebo výuku nových předmětů, kterým se školy zatím nevěnují?
Aktuálně u nás působí celkem 9 poboček, z toho 3 vlastním já sám. Prozatím jsme v začátku školního roku, takže nechci předbíhat, co bude rok následující, ale plány samozřejmě jsou. Uvidíme, které nakonec budu realizovat.
Rozšíření výuky prozatím neplánujeme. Aktuálně máme v nabídce doučování matematiky, fyziky, českého a anglického jazyka. V některých pobočkách i další výuku jazyků jako Španělštinu, Francouzštinu a další. To jsou předměty, které děti nejvíce trápí. Pokud bude poptávka i po dalších předmětech, jsme schopni pružně reagovat a výuku nabídnout.